BAWANG DAN KHASIATNYA

Baru baru nie aku ada tengok rancangan Malaysia Hari Ini. Ally Iskandar ada buat satu wawancara dengan tokoh akademik. Prof Diraja Ungku Aziz. Ally ada tanya apa rahsia Pak Ungku masih sihat hingga sekarang...
Salah satu jawapan Pak Ungku...dia amalkan makan bawang... Bila dia cakap macam tu.. aku pun mulakan la kajian ilmiah aku tentang bawang nie. Mula mula aku pegi kedai...beli bawang. lepas tu.. aku belek bawang tu..aku lambung ke udara dan sambut balik bawang tu.. ok..aku dapati bawang tu masih lagi bawang sama macam bawang yang sebelum aku lambung( lupa pulak nak pesan..Boys and Girls..Please don't try this at home..in the movie can )..... aku rasa aku perlu kaji lebih mendalam lagi tentang bawang..so..surf the internet la...find out about shallot..

Aku jumpa satu artikel dalam blog warga Indonesia. Dia ada huraikan tentang bawang. Aku cuba translatekan artikelnya ke bahasa ibunda kita.. lebih kurang begini la bunyinya...

Bawang merah digunakan secara tradisional untuk menurunkan panas badan ( termasuk juga panas baran ) , mengubati masuk angin(termasuk juga kerap sangat buang angin)...kembong perut agaknya,mengurangkan risiko kolestrol,serangan jantung ataupun jantung diserang,kanser dan juga radang ( termasuk juga..meradang tak tentu pasal ).

Secara ilmiahnya, kandungan sulfur yang ada dalam bawang yang diambil secara teratur mampu menurunkan kolestrol dan menghilangkan gumpalan darah ( yang nie aku tak berapa faham sangat..apa maksud gumpalan darah ?? )

Kandungan flavon-glikosida ( aku tak pernah dengar pulak nama saintifik bahan nie..maklum la masa sek..kimia dpt 9 ) berfungsi sebagai Anti radang..bagus la untuk orang yang suka meradang. Bahan itu juga boleh dan mampu membunuh bakteria...bunuh orang aku tak pasti pulak. Tapi tak rasanya. Buktinya Pak Ungku amalkan bawang..sihat hidupnya.

Bawang merah juga mengandungi saponin ( nie lagi la aku tak pernah dengar ).Bahan ini fungsinya untuk mencairkan kahak..kira macam ubat batuk tradisional la. Bawang juga ada vitamin B1 ( thiamine ),B2 ( riboflavin ) dan C ( asid askorbik ).

Orang yang tinggal di desa di Indonesia kata penulis blog ini telah menggunakan bawang merah untuk meredakan demam pada kanak kanak,kembung perut,muntah muntah dan batuk.Cara penyediaan ubatnya sungguh mudah..kupas bawang merah dan dilenyek sehingga hancur lebur.Serpihan bawang merah itu kemudiannya disapukan ke perut bayi,kanak kanak yang kembung perut dan muntah muntah.

Itu saja la fakta yang aku mampu cari. Sebenarnya aku dah lama amalkan makan bawang merah nie dalam menu seharian. Bila Pak Ungku bagitau tentang khasiat bawang..lagi la aku terus amalkan pemakanan bawang nie. Cuma aku rasa.. bawang merah ( Si Siska ) dan bawang putih ( Si Alia ) tu apa pulak khasiatnya ?? sekadar buang masa aku menonton ceritanya ada la. tak habis habis bersambung....nasib baik dah habis cerita tu...

p/s : Aku tiba tiba teringat kat Kartunis Bawang.. Majalah Ujang. Dia memang ada khasiat.. boleh bagi orang gelak sorang sorang. Cerita Selangkah Ke Alam Misteri yang dia buat memang class. Kartunis Bawang...teruskan berkarya... Aku peminat no 1 hang.

5 comments:

zees said...

bukan hang pernah tulih pasal bawang ka sebelum nie.....

Aman said...

my wife nak baca..so aku publish la balik. lagipun aku dah tak dak modai dah nak tulih...hee..hee

BelalangDewa said...

aku nak delete komen yg atas tu dapat boleh... aku lupa ni blog keluarga...

MILLIA said...

Tahniah..cerita yg sangat menarik dan seronok dibaca.tak semua orang boleh tulis cerita ttg fakta tapi ada unsur jenaka.kan best kalau penulis buku teks pun mcm ni..he..he..

Shemmi said...

aku gugel kartunis bawang..

terkeluar pulak blog ko...

pasal aku rindu nak baca kartun dia..