BANJIR....SAMPAI BILA ???






Pagi nie aku ada kelas tambahan di SK Alor Pongsu. On the way nak ke sekolah..aku tengok bacaan paras air terkini di KM 13 - 17 .. Jln Alor Pongsu - Selama dah cecah 22 inci. Aku terdetik jugak di hati nak pegi ziarah mangsa banjir kat kawasan nie... kira macam YB la pulak. Lagipun semua pemimpin kini sibuk meraikan perlantikan PM ke 6..kalau ada ADUN atau YB Parlimen pun..diaorang semua sedang sibuk sambil menyibuk di P59 Bukit Gantang. Sapa la yang nak peduli sangat tentang nasib penduduk sekitar kawasan KM 13 - 17 Jln Alor Pongsu - Selama nie..

7 comments:

BelalangDewa said...

melihatkan keadaan macam ni, aku rasa perlu ada timbalan YB di satu-satu kawasan. Kalau YB sebok dengan urusan perlantikan, timbalan boleh ambilaih tugas macam hang buat tu...

BelalangDewa said...

masa aku duduk di matang pasir lebih 40 tahun lalu masalah banjir dah wujud, dan tidak ada sorang pemimpin pun ambil tahu... kalau kita merungut, dia akan akan di Amerika pun banjir....

Aman said...

Saya setuju dgn saranan pak belalang. Tapi..timb YB perlu dipilih melalui pilihanraya jugak ke ? Tak pun iklan dalam suratkhabar saja ?.....apa apa pun aku rasa penduduk yang jadi mangsa banjir perlu dibantu..itu saja tanah,rumah dan harta yang mereka ada...YB perlu la pro aktif.

Aman said...

40 tahun dahulu..rasanya tak seteruk sekarang. Saya selalu ulang alik sejak kecil dari Parit Buntar ke Taiping...tapi saya tak pernah dengar Alor Pongsu..asal hujan banjir..asal hujan banjir. Satu contoh lagi..Sg Bogak, Bagan Serai tak pernah rumah sekitar Rumah Pam Air Kerian naik air..tapi hari nie..dah tenggelam rumah rumah penduduk Sg Bogak. saya rasa pembinaan landasan berkembar turut menyumbang masalah banjir luarbiasa yang sering berlaku di daerah Kerian sekarang ini...pembangunan yang perancangannya tak begitu sempurna..hasilnya penduduk yang sengsara.. itu sekadar pendapat saya saja.

BelalangDewa said...

maksud aku di Beriai dan Matang Pasir. Aloq Pongsu masa tu tak pernah banjir...

BelalangDewa said...

man...kalau ada masa datang le tengok gambar model terbaru amerika di blog saya... pasti menyenangkan...

Aman said...

dah tengok dah...benar benar meloyakan..hee..hee